Julkaktusen blommar igen


påskkaktusJul- eller påskkaktus? Ja, det är frågan. Nu blommar den i alla fall igen. Jag njuter av de skira, skära knopparna.

Läser om bladkaktusarOdla.nu att det är samspelet mellan ljus och temperatur som får blomknoppar att bildas. Till exempel får det inte vara över 20 grader hela tiden. Då blommar den aldrig. Så det är därför den trivs att vara på balkongen på sommaren, förstår jag.

När jag planterade om och klippte ned min bougainvillea tog jag skott och satte i en vas. Det kan vara svårt att få rötter på dem. De vill ha undervärme för att komma igång. Men eftersom jag har elementet på åtminstone dagtid så sticker det ut rottrådar nu. Hög tid att sätta i jord och hoppas på det bästa.

cyklamenCyklamen ser däremot lite ledsen ut. Den har jag drivit upp från ett litet frö och den blommade nästan hela förra året. Den trivs bäst ute, så när den fick flytta in i rumsvärmen började den att tappa blad. Till slut var det bara ett enda litet blad kvar på löken.

En bekant till mig brukar ställa sina cyklamen i kylskåpet över natten. Den gillar nämligen kyla. Så igår fick den komma ut i solen på balkongen för första gången i år. Det var ju hela fem plusgrader! Jag har gett den ny jord och nu sticker det upp nya små blad. Hoppas att den repar sig.

Textens läsbarhetsindex är 24, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.