Diskrensar, defragmenterar och dödstädar

Farmor hade städdille, vilket jag har ärvt. Ordning och reda skänker lugn och ro i själen.

sorteraDödstäda innebär att rensa skåp och lådor från sådant man vill bespara eller undanhålla de efterlevande att behöva rota i. En sysselsättning jag började med redan i 35-årsåldern. Varför samla saker som aldrig används? Trots att jag flyttrensade förra våren har det redan blivit en stor kasse som Pingstkyrkans second hand ska få. Och massor av papper ur pärmar har jag kastat i återvinningen.

När jag googlade på ordet dödstäda hittade jag ett inlägg som handlade om att det borde införas en nationell dödstädardag, när man röjer bland sina tillhörigheter. Funderar lite på vilken dag som skulle kunna vara lämplig? Veckan före alla helgon, kanske?

kasta bortEtt annat inlägg förespråkade att man regelbundet borde kasta bort sådant som tynger, både känslor och prylar. Det man inte längre använder kan någon annan få, så ge bort är bättre än att samla på hög.

Datorn har fått sig en duvning också. ”Diskrensa varje vecka, och defragmentera en gång i månaden, så håller du datorn välstädad” var budskapet från läraren som modern 70+ hade med sig hem från ABF:s introduktionskurs ”våga klicka” för nybörjare. Så fick även jag lära mig något nytt, trots att jag är van datoranvändare.

En fragmenterad hårddisk gör att datorn får jobba mer. Defragmentering handlar om att packa ihop filer snyggt och prydligt, vilket gör att hårddisken kan arbeta effektivare. Diskrensning tar bort onödiga filer på hårddisken och frigör utrymme vilket också gör datorn snabbare.

I Kontrollpanelen under System och säkerhet finns både ”Defragmentera hårddisken” och ”Frigör diskutrymme” som rubriker. Eller gör så här:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Konsumentnytta och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.