Sågad jäms med fotknölarna

Professionell hållning är en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som – på kort och lång sikt  – gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna och impulserna. Detta innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande.” (Holm, 2001)

Ibland räcker man inte till, trots att man försöker göra sitt bästa. Idag blev jag generalsågad av en vårdtagare som var allt annat än imponerad av min prestation. Att försöka be om ursäkt var dödfött; det genererade bara mer irritation.

argDet kallas professionellt förhållningssätt, att ta skit och ändå le, vilja väl, inte argumentera eller bolla tillbaka med samma mynt. Att ha tålamod och förståelse för att det inte handlar om min person utan den andras känslor, sjukdom, humör, dåliga dag… eller vad det nu kan vara.

Så jag försökte se det lite som ett socialt experiment. Vad händer om jag inte blir arg, och inte försöker urskuldra mig eller förklara varför jag gjorde si och inte så, när jag inte visste saker som ”det vet väl varenda människa, kan du ingenting?!”

Kanske borde jag ha bekräftat vårdtagarens känslor? Men mitt försök att visa medkänsla över att dagen fick en så tråkig start togs inte emot. Här gick jag bet. Orkade inte visa värme (se citat ovan). Försökte istället att vara korrekt och saklig.

Det pustades och stånkades, ettern sprutade medan jag ställde de frågor jag behövde för att kunna uträtta det som skulle göras. Jag vägrade att visa någon irritation och ignorerade alla tillmälen.

Kanske blev det lite trist att inte få en reaktion tillbaka på att jag var ledsen, tillintetgjord eller sårad, vad vet jag?

Jag fick i alla fall frågan om jag inte hade någon som helst erfarenhet av omvårdnad. Ett gott försök att såra yrkesstoltheten hos ett vårdbiträde i hemtjänsten. Men den dolken träffade tyvärr inte: Nej, du, jag har arbetat med helt andra saker större delen av livet!

 Vårdtagaren tog sitt missnöje med sig in i sängkammaren, och lade sig och surade: hela dagen var ju förstörd. Jag avslutade mitt och gick sedan utan att vara saknad. Jag ska erkänna att jag inte sa hejdå. Det tar på krafterna att bli idiotförklarad!

Textens läsbarhetsindex är 35, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar. Läs mer om LIX-värden.

v

Holm, U. (2001). Empati – att förstå andra människors känslor. Stockholm: Natur och kultur.
 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Äldreomsorg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.