Tips inför anställningsintervjun

AFI måndags var jag kallad till seminarium på Arbetsförmedlingen. Ämnet var hur man ska förbereda sig för och agera  under en anställningsintervju. Eftersom jag har två förestående intervjuer tyckte jag att det kunde vara intressant att lyssna på proffsens tips.

Det började inte så bra, dock. Handläggaren sa att hon hade avanmält mig hos a-kassan eftersom jag – enligt henne  – inte redovisat att jag har sökt de arbeten som Arbetsförmedlingen har anvisat. Detta var ju naturligtvis helt fel: jag har både sökt jobben och tydligt redovisat att jag har sökt, enligt de direktiv som jag har fått.

”Ja, vi får titta på det efter föredraget”, sa hon. Men det blev lite svårt att fokusera på det hon sa under seminariet eftersom jag mest satt och funderade på vad som blivit fel och om det ska bli trassel med a-kassa och pengar.

  • Det jag tog till mig var att det är viktigt att förbereda sig. Att veta något om företaget, och om jobbet.
  • Att matcha sitt utseende till den tjänsten man söker: ”hellre lite för fint klädd än för slarvigt klädd”.
  • Komma i god tid, och att ha ett telefonnummer att ringa om något skulle strula på vägen dit.
  • Bra också att ha med sig intyg och referenser. Handläggaren tyckte inte att man skulle lämna referenser före intervjun. Risken är att många ringer och  ställer frågor till referenspersonerna vilket kan blir tröttsamt för dem.
  • ”Referenser ska vårdas ömt!”. Viktigt att höra av sig till referenspersoner inför varje jobbintervju och berätta om jobbet, så att personerna vet vad de ska trycka på när de ger sin bild av ens kompetens. Och att de minns vem man var! Det kan ju vara länge sedan man jobbade på det stället.
  • Viktigt är också att tänka igenom i förväg vad man ska svara på olika typer av frågor. Nio vanliga intervjufrågor är:

1. Berätta lite om dig själv. Ofta den första frågan men arbetsgivaren förväntar sig inga långa utläggningar.  Mer som en mjukstart i samtalet.

2. Varför sökte du den här tjänsten? Försök att uttrycka hur din kompetens stämmer med de behov som företaget frågar efter.

3. Varför ska vi anställa just dig? Knepig fråga men ger dig chans att marknadsföra dig själv. Gör det!

4. Varför vill du lämna ditt nuvarande jobb? Klurig fråga, men förklara varför du vill gå vidare men tala aldrig illa om din förra arbetsplats, chef eller arbetskamrater.

5. Vad gör du om två, eller fem år? Arbetsgivaren vill veta vilka ambitioner du har.

6. Vilka är dina starka sidor? En vanlig, men för många den svåraste frågan. Tänk ut två eller tre saker du är bra på.

7. Har du några svaga sidor? Uttryck dina svagheter som positiva egenskaper: Om du är blyg, kan det betyda att du är en ödmjuk person och en god lyssnare. Eller du är envis. Det vill säga en engagerad person som fokuserar på att genomföra det du föresatt dig.

8. Vilken roll har du i en arbetsgrupp?

9. Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en chef?

Var beredd på att ge konkreta exempel på hur du hanterar olika situationer i arbetet. Det ger ofta arbetsgivaren en bättre bild av din kompetens och vem du är, än de mer allmänna frågorna. Prata lön ska man göra först när man blir erbjuden jobbet, inte förr.

Strulet med avamälan redde ut sig till slut. Handläggaren hade missat, vilket hon skrev i mejlet till a-kassan. Hoppas det räcker så. Någon större ursäkt tror jag inte att jag fick. Det skulle jag nog ha lagt på minnet i så fall…

Läs mer: Arbetsförmedlingens Tips & Råd för jobbsökande.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.