Lika glad och förvånad varje gång

Jag presenterade mig och förklarade varför jag kommit. Hon sa att hon hade inte väntat sig något besök så tidigt. Och nu mådde hon inte riktigt bra.  Jag frågade vänligt om jag fick komma in och prata en liten stund. Jo, det gick bra, men hon var inte på humör, och gick in och la sig i sängen.

hilmarssonUnder min utbildning till arbetsterapeut läste jag Hilmar Hilmarssons bok ”Samtalet med känslomässig intelligens” under kursen i bemötande. En verkligt bra bok för den som vill lära sig samtalets konst. Eller snarare lyssnandets konst. För det är hela hemligheten: för att få en människa att lyssna på vad jag vill säga måste jag själv vara beredd att först lyssna till denna människa.

Det är så enkelt, och så svårt. Men när man lärt sig knepet så fungerar det. Varje gång.

Det var meningen att vi skulle promenera, hon och jag. Men när jag kom var det helt uteslutet. Men genom att lyssna till det känslomässiga budskapet, och bekräfta hennes känsloläge fick jag henne att känna förtroende för mig. Hon fick ta det i sin egen takt. Det slutade med att vi tog en liten promenad, och när jag gick var hon mycket gladare.

När jag ringde upp henne någon timma senare för att korrigera ett felaktigt besked som jag gett henne, var hon fortfarande positiv, och glad att det blev en promenad till slut: ”Jag hoppas så att vi träffas igen”, sa hon.

Ofta tvivlar jag på min kompetens som arbetsterapeut, och tycker att vi fick inte lära oss tillräckligt under tre års studier. Men jag vårdar dessa ögonblick som ädelstenar, när jag får bevis på att mitt förhållningssätt har förgyllt en människas vardag. Något användbart gav nog studierna trots allt.

Textens läsbarhetsindex, LIX, är 30, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst (läs om LIX).

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi, Äldreomsorg, Lästips och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.