Umeå gjorde gott intryck

Förutom ett lönande besök på Röda Korsets second hand-butik blev Frukthörnan i Umeå en trevlig bekantskap. Fann prima lakrits och fantastiskt delikata chokladöverdragna kanderade apelsinskal, så kallade orangetter. Bättre sällskap en fredagkväll kan jag knappast tänka mig… Kanske något att pula med själv någon kväll? Se recept nedan.

På Röda Korset höll jag länge en Bridge-handväska för 200 kronor i fast grepp en lång stund innan jag bestämde mig för att jag vid fyllda 52 nog aldrig blir någon handväsk-tant även om jag försöker. Ryggsäcken är alltför praktisk. Men det blev ett par Adidas träningsbyxor som såg knappt använda ut. 90 kronor.

Apelsinskal i choklad

Drying Candied Orange Peel

Drying Candied Orange Peel (Photo credit: MarxFoods.com)

Steg 1:

  • 4 ekologiska apelsiner
  • 1 liter vatten
  • 1 kryddmått salt

Steg 2:

  • 4 dl vatten
  • 8 dl strösocker
  • 200 g mörk choklad

Borsta apelsinerna i hett vatten. Skala dem tunt: så lite som möjligt av det vita ska vara kvar. Skär skalen i smala strimlor, 0,5–1 centimeter breda.

Koka upp vatten och salt. Lägg apelsinstrimlorna i en skål och slå över kokande vatten så att det täcker. Låt stå och dra i cirka 30 minuter. Häll av vattnet.

Koka en sockerlag på socker och vatten. Lägg i skalstrimlorna när lagen har börjat bli simmig. Låt koka cirka 10–15 minuter.

Tag upp strimlorna med stekpincett. Lägg på bakplåtspapper och låt torka cirka en timme.

Smält choklad i vattenbad. Doppa strimlorna i chokladen. Lägg upp dem på ett nytt bakplåtspapper och låt torka. Förvaras torrt.

Textens läsbarhetsindex är 32, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar. Mer om LIX.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Bedömning av arbetsförmåga, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.