Värmande pumpasoppa

pumpasoppa2bWillys är min närmaste mataffär. De har en intressant grönsaksavdelning, tycker jag. Och hyfsade priser. Till exempel hittar jag butternutsquash i deras sortiment. En ny och inte helt oangenäm bekantskap.

Har prövat att ugnsbaka den med lite olja eller smör. Den blir mosig och lite söt,  nästan som sötpotatis. Men jag har även gjort pumpasoppa på den, efter att ha sett på tv hur man kan göra.

Så eftersom det var huttrande kallt idag, och perfekt soppväder, och det låg en halv pumpa i kylen, så fick det bli en soppa.

Orange pumpasoppa

  • 0,5 butternutsquash
  • 2 stora morötter
  • 1 stor palsternacka
  • 2 spetspaprika
  • 1,5 liter vatten, 1-2 buljongtärning,
  • salt, peppar, en halv piripirifrukt, oregano, paprikapulver

Skala pumpan, och övriga rotsaker. Skär pumpan i tärningar och lägg på plåt. ”Massera” dem med lite olja eller smör. Dela och kärna ur paprikan och lägg på plåten. Baka i cirka 20 minuter i 200 graders ugn. De ska vara mjuka så att de går att mixa.

Riv morötterna och palsternacka med rivjärn och koka i vattnet tillsammans med buljongtärning och piripiri cirka 10 minuter. Tillsätt pumpa och paprika, och mixa med stavmixer till en slät soppa. Smaka av med salt och kryddor.

Jag hade en liten cheddarostskalk över som jag rörde ned. Annars hade jag tänkt att reda med lite grädde. Men det behövdes inte.

Servera med ett gott bröd.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.