Nötgryta med julig doft


grytaMin lägenhet fylls av juliga dofter från denna härligt mustiga gryta som jag hittade receptet till i en broschyr från Apoteket Hjärtat. Naturligtvis gjorde jag inte exakt som det står i originalreceptet. Men det blev gott ändå!

Nötgryta med julig doft

  • Drygt ett kilo högrev eller bog av nöt utan ben
  • 2 lökar
  • 2 stora skalade morötter i stora bitar
  • 2 strimlad röd chili (jag tog två spetspaprikor och 2 torkade piripiri-frukter istället)
  • 2 kanelstång
  • 8 deciliter vatten
  • 4 matskedar kinesisk soja
  • rivet skal och saften av 2 apelsiner (ekologiska helst)
  • 50 gram mörk choklad
  • 4 matskedar vetemjöl
  •  smör, salt, svartpeppar, hackad persilja, ett par buljongtärningar

Skiva löken tunt och strimla chilin/paprikorna. Stek lök och paprika/chili i smör i en gryta. Ta ur.

Skär köttet i grytbitar och bryn i smör. Lägg i kanelstång, morötter, lök och chili/paprika och häll över vatten och soja. Låt sjuda under lock: 50 minuter eller tills köttet är mört.

Blanda mjöl och apelsinsaft till redning. Rör ner i grytan med apelsinskalet (jag hade i apelsinskalet från början eftersom jag inte läste receptet ordentligt…). Låt  sjuda fem minuter.

Lägg i chokladen och låt den smälta i den varma såsen. Strö över hackad persilja om du vill (jag kokte med lite grönkål den sista kvarten istället och smakade av med en klick honung).

Servera med potatis, couscous eller råris och någon grönsak. 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.