Teori är enkelt, praktik är knepigare

pillerSkulle få min medicindelegation idag. Hade klarat av det teoretiska provet utan större problem, efter en eftermiddags kurs på Blåkulla (Uddevalla Stadshus) och ett välmatat kompendium att läsa ur.

Sista steget var att utföra det praktiska medicingivandet tillsammans med en sköterska. Inga större problem det heller. Medicinlistan var visserligen lite mer omfattande än den vi fått öva på, men egentligen var det ju bara att läsa innantill. Blev godkänd. Bara att ge sig ut och börja jobba!

Läste jättenoga på dosreceptet och medicinpåsen hos den första vårdtagaren. Allt stämde och jag signerade på listan när vårdtagaren hade svalt. Inga problem.

Men när jag återkom lite senare till samma vårdtagare upptäckte jag att det fanns en medicinlista från läkare av färskare datum. Den såg inte alls ut som de recept som jag fått öva på. Och klockslagen stämde inte riktigt med det dosrecept jag fått med mig tillsammans med medicinpåsarna från apoteket. Några mediciner hade andra namn. Fast förmodligen var det samma innehåll. Men min pillerkunskap är inte så bred. Så jag blev stressad och osäker.

Efter mycket bryderier, lusläsning och lugnande telefonsamtal med joursköterskan fick jag rett ut hur det skulle vara. Och vårdtagaren fick alla sina rätta mediciner. Det som verkade så enkelt i teorin visade sig vara mycket mer komplicerat i verkligheten.

Textens läsbarhetsindex är 34, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar (förklaring till LIX-värden).

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Äldreomsorg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.