En lång historia om nästan ingenting

blommor i vråI brist på barn och familj gillar jag att måna om mina krukväxter. För många av dem är vintern en bister tid. Den torra värmen inomhus är påfrestande för blommor som helst vill ha en viloperiod under ljusa och svala förhållanden.

När jag bodde i trerumslägenhet fick det tredje rummet bli tillflyktsort för dessa krukor. Inget element på och inga persienner nere. Men sedan jag flyttade till en etta på 36 kvadrat har det blivit ett annan femma.

Eftersom det har varit en mild höst har det inte varit några större problem att inte ha elementen på. Och min frösådda cyklamen har fått stå i kylig lycka på balkongen ända till slutet av november.

Men min innetemperatur har stadigt sjunkit, medan jag har plockat fram yllekoftor ur förrådet. Med den arktiska vinterkyla som nu dragit in över min landsända, blev det till slut nödvändigt att vrida på värmeelementen.

Började med köket. Men i morse när vardagsrummets termometer visade 15 grader var jag tvungen att falla till föga och vrida på även där. Det går ju inte att ligga under duntäcket hela tiden!

Men, tänkte jag kreativt, jag tar in min  blomlåda på ben från balkongen och ställer på insidan av balkongdörren där det är svalt, så kan de mest känsliga exemplaren få husera där. Fast lådan var full av stenar som jag har samlat på stränder genom åren. De måste flyttas först. Jag har plåtbrickor som hänger som ”balkonglådor” på insidan av balkongräcket. Där kunde stenarna få ett nytt hem.

balkongTyvärr hade det regnat ymnigt innan kylan kom, så brickorna var fullständigt fyllda av is. Paltade därför på mig mössa, vantar och skor och tågade ut för att banka bort isflaken. Gick inte. Jag blev tvungen att ta in och tina dem i badkaret först.

När det var klart någon timma senare visade det sig att hälften av stenarna hade fryst fast i sin låda. De måste också tas in och tinas. Borde jag ju ha kunnat räkna ut med en gång…

Men till slut gjorde centralvärmen sitt och isen blev till vatten. På med paltorna och ut på balkongen igen. Nu ligger stenarna som dekoration på balkongräcket och blommorna står i vrån och myser i lagom temperatur.

termosmuggFör att elementvärmen inte ska göra inneatmosfären för torr kom jag på att fylla mina termosmuggar med vatten och hänga på elementen som fuktgivare. Handtagets mått passade precis! Är jag smart, eller vad?!

Textens läsbarhetsindex är 31, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar (förklaring till LIX-värden).

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Mina växter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.