Slånbärslikören upphälld på flaska

Mitt köksgolv klibbar av slånbärslikör. Angenäm doft men inte så kul för fötterna. Har ägnat mig åt att sila brännvins- och sockerdränkta slånbär på flaska. De har stått och dragit i skafferiet sedan i september, då jag plockade dem en solig dag i Lysekil.

Jag snålade lite på spriten, så likören blev inte så stark. Men det är ju mest aromen jag vill åt. Kan tänka mig att den kan vara god att slå på glass som sås, när den blev så söt. Tycker att receptet innehöll alldeles för mycket socker. Men det blev nödvändigt att ha så mycket i, eftersom bären var sura.

För många år sedan gjorde jag likör på bär som jag plockade senare på säsongen, efter en avsevärt soligare sommar. De bären innehöll mycket mer eget socker. Då räckte det med bara sprit (och inget socker alls!) för att få den mest ljuvliga dryck, som förgyllde julbordets fröjder.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.