Julkaktusens första blomning

Jag har för vana att knycka skott och driva upp, hellre än att köpa ”färdiga” krukväxter. Plantorna bär med sig minnen från olika ställen och blir som ”familjemedlemmar”. Som till exempel hibiskusen jag nöp i en villa jag hyrde billigt i Karlskoga under mitt allra första vikariat som journalist 1997.

Eller kaktusen från kompisens mamma, som hängt med sedan 1980-talet. Det roliga med det minnet är att när jag gick i gymnasiet, för länge sedan, så gick jag varje dag förbi ett fönster där det stod en sådan kaktus.

Den hade fantastiska blommor, och jag önskade att jag någonsin skulle få en sådan. Detta var många år innan jag träffat min kamrat. Men det visade sig senare att det var hennes mormors kaktus. Så det skottet jag fick är en ättling från samma planta!

Julkaktusen som nu blommar för första gången i mitt lilla kök är sprungen ur två små ynka blad som jag tog i fönstret på Stjernsunds slottscafé i Askersund för en hel del år sedan.

Jag har haft många sådana kaktusar, men de har alla varit rosa eller kraftigt röda. Denna är så skirt vit, med en liten lätt rosa skiftning, och en kraftigt cerise ståndare. Fin!

< Interiören är från Stjernsunds slottscafé.

Textens läsbarhetsindex är 34, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar (förklaring till LIX-värden).

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.