Handplockade kantareller & yrvaken vitsippa

Eftersom jag har såååå mycket jobb som måste var klart före söndag eftermiddag, beslutade jag mig för att ta en skogspromenad på fredag lunch eftersom det för en gångs skull var solsken. Måste ju få lite dagsljus någon gång. Sedan blir det plugga klockan om.

Jag är glad att jag har ett par hyggligt vattentäta Graningekängor. Skogen vid Bratterödsspåret var galet blöt och lerig. Joggingskor hade varit rena tortyren.

Nu är trattkantarellernas tid. Det fanns en hel del. Men de är inget kul att plocka när de är så blöta och svampiga. Några färska gula kantareller hamnade däremot i svampkassen, tillsammans med en stor taggsvamp.

En filosofi jag har i svampletandet är att gå där det är besvärligt att ta sig fram. Det blev tydligt när vi var på svamphelg på Sikfors herrgård för ett antal år sedan. Majoriteten av övriga deltagare ville helst gå där det var bekvämt, medan vi gav oss in i täta granplanteringar och nedför branta stup. De fick hålla till godo med förväxta trattisar, men vi kom hem med korgen full av skogens guld: gula kantareller!

Årsmodell och bilmärke? Första pris till den som vet. Den här skrothögen har i alla fall legat i Bratterödsskogen sedan jag gick i skolan på 1970-talet.

Jag är väl direkt ingen skog-Mulle, men efter att ha travat åtskilliga mil i svampskogar får man en känsla för hur det ska se ut för att man ska hitta något. Blandskog, gärna enbuskar, under snår. Fast sommarkantareller kan man hitta, banne mig, var som helst. I diken, parker, på motionsspår. Har till och med plockat längs vägkanten utan att behöva gå ur bilen, på en grusväg i Tiveden.

Tre timmar gick jag och lodade i terrängen. Såg färska älgspår och en svart trumpetsvamp som stod kvar fast det är sent på säsongen (de brukar jag plocka i augusti). Stället där jag såg trumpetsvampen har jag känt till i över 30 år. De växer alltid där, och bara där. Har aldrig hittat svarta trumpeter någon annanstans här omkring.

På hemvägen plockade jag mossa till adventsstaken. Så hinner den ligga på balkongen och torka till lite innan jag ska använda den. Och så såg jag en liten yrvaken vitsippa i diket bredvid grusvägen.

Något som också kommer med hem från svampturen nuförtiden är fästingar och älglus. De förbaskade älglusarna överlevde varm dusch, två schamponeringar och kraftig massage med frottéhandduk innan jag fick fatt på dem. Fästingen trillade snällt av brallorna när jag klädde av mig (gör det alltid i badkaret på grund av djurlivet!). Bara att spola ned med duschen.

Det blev hemlagad pizza med svampstuvning till fredagsmyset. Jästen hade ”bäst före”-datum 15 september och så glömde jag att ha i oljan i degspadet. Kom på det när degen var nästan färdigblandad. Hällde helt sonika oljan över degen och knådade in. Det blev en av mina bästa degar någonsin!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Natur & väder, Prat om mat, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.