Mitt liv med ”bättre begagnat”

Under åren i Närke lärde jag mig att älska Myrorna och Röda korsets andrahandsbutiker. Örebro har en gigantisk Myrorna-butik. Där kan man gå i timmar och minnas tider som flytt, och fynda mer eller mindre nödvändiga prylar.

Mitt bästa fynd på Myrorna är en ljusstake av Peter Gustavsson i Nora. Modellen blev jag kär i redan 1998, när jag såg den i Konsthantverkarnas fönster på väg till min första arbetsdag på Nerikes Allehanda. Jag gav 30 kronor (2012) och gick raka vägen till Konsthantverkarnas butik och kollade prislappen där: 600–700 kronor beroende på utförande.

På Röda korset i Örebro har jag köpt mängder med billiga och roliga gardiner. Jag äger inga gardiner som köpts i en ”vanlig” affär. Andrahandsaffärerna tar bara 25–100 kronor för ett par. Rimligt prisläge för en student/arbetslös. Ibland är det helt nya gardiner som butikerna har lämnat in; man ser ”köpevecken” på tyget och den lilla plastsaken som håller prislappen sitter kvar. Fast den prismässigt bästa affären var nog när jag fick en fin hellång pälsfodrad kappa för 30 kronor!

Nu när kosan styrt till västkusten har Pingstkyrkans second-hand blivit en värdig ersättare. Fyndade en tekanna i glas för 20 kronor. Den är inte så välbevarad, men kan duga som bruksföremål tills den faller i bitar. Eller att jag slår sönder den av misstag. Har blivit bra på sådana manövrer.

Fast min verkliga ”vanvettsaffär” var bokhyllan med nostalgi-feeling från 1960-talet (tror jag). Egentligen har jag aldrig gillat den typen av möbler. Har alltid varit Ikea-frälst. Men det är kanske ett ålderstecken, att börja gilla det som fanns när man var ung?

Och jag hade absolut inte tänkt att shoppa möbler när jag stegade in i Pingstkyrkans loppisbutik förra lördagen. Men den stod där så försynt, och kostade bara 180 kronor. Och så hade den en utdragsskiva: bra att ställa datorn på… Så jag slog till.

Eftersom jag bor i en 1950-talslägenhet i ett höghus tycker jag att den passar in i miljön. Jag har redan dörrar och en halvhög bokhylla (se översta bilden) i samma bruna träslag. Fåtöljen Focus i skinn och ek från Bröderna Andersson passar till, fast den är av nyare slag — och med en helt annan prislapp.

Men nu står jag här med en Billy-bokhylla i björkfaner som inte får rum. Tur att Ikea-konceptet bygger på att man kan plocka isär och platta till. Det får bli vindsförrådet nästa!

Textens läsbarhetsindex är 33, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar.
< 30 Mycket lättläst, barnböcker
30 – 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 – 50 Medelsvår, normal tidningstext
50 – 60 Svår, normalt värde för officiella texter
> 60 Mycket svår, byråkratsvenska
Källa: lix.se

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.