Vänsterhäntheten ett arv från öst

Min finska morbror som bor i Norrland var på besök hos mor i helgen. Vi tog en sväng till Villa Elfkullen och fikade. När han hällde upp kaffe såg jag att han är vänsterhänt, precis som jag och mamma.

”Du är vänsterhänt”, sa jag. ”Ja”, sa han, ” det är ett arv. Både mamma och pappa var vänsterhänta”.  Det var en nyhet för mig. Så därför blev både han och mor, och jag och min brorsdotter vänsterhänta, tänker jag.

Läser i Nationalencyklopedien:

Vänsterhänthet anses vara biologisk, något som uppstår vid hjärnans utveckling under fosterlivet. De flesta är högerhänta, cirka 85-90 procent av befolkningen, medan 10-15 procent är vänsterhänta, inklusive cirka 2-3 procent som är tvåhänta (ambidextra). Hos 95 procent av alla högerhänta personer är den vänstra hemisfären språkdominant (tala, läsa, skriva, räkna). Högerhänta minns språklig information bättre med vänster hemisfär. Hos cirka 30 procent av vänsterhänta personer är dock mönstret det omvända, den högra hemisfären är språkdominant.”

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.