Pensionärskärran invigd!

När jag i våras insåg att jag skulle bli cykelburen den närmaste framtiden, investerade jag i en ”Dra-maten” modell de luxe. Skönt att slippa bära tunga matkassar, tänkte jag. Att det är pensionärsvarning får jag ta. Funktion måste få gå före ytliga fördomar.

Min kärra är ihopfällbar och har stora hjul som går tyst och jämt utan gnissel. Bagen har många fack, inklusive kylfack. Regntät och tar 50 kilos last.

Från början hade jag tänkt mig något betydligt billigare. Men en snabb research i väskaffärer och på internet visade att det finns många ”streetsnygga” varianter, som saknar viktiga funktioner. För klena hjul, för korta handtag, inget tvärstag för att kunna lyfta en fylld väska på bussen, eller uppför trappa, inga extrafack för småsaker, till exempel.

Så jag bestämde mig för att satsa på kvalitet. En rejäl vagn med tre års garanti från tyska Andersen som tydligen tillverkat shoppingvagnar i 50 år.

Cykelfäste ingick i priset. Först idag har jag orkat att montera det. Man låser fast kärran baktill, och kan ta med själva bagen som ryggsäck i affären, om man vill.

Invigningen blev på Ica Maxi på Torp. Eftersom jag ville packa varorna i bagen, och slippa att plocka upp dem igen, så blev jag tvungen att registrera mig för självskanning. En premiär till!

När jag stod utanför kassorna och hade handlat färdigt var jag lyrisk. Jag älskar min shoppingvagn! Och självskanning är kanon när kassorna kryllar av turister.

Textens läsbarhetsindex är 35, vilket innebär att den klassificeras som lättläst (lix.se).
< 30 Mycket lättläst, barnböcker
30 – 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 – 50 Medelsvår, normal tidningstext
50 – 60 Svår, normalt värde för officiella texter
> 60 Mycket svår, byråkratsvenska

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Konsumentnytta och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.