Därför är uppvärmning viktigt

JoggingskorUppvärmningen gör att du orkar prestera mer och minskar risken för skador. I vila är det mesta av blodet koncentrerat kring de inre organen. Rörelseapparatens delar – som till exempel ledbrosk och senor – är känsliga och inte redo för stora belastningar.

Din puls stiger och du blir varm. När du börjar röra på dig engageras stora muskelgrupper. Blodet måste då omfördelas från de inre organen till de arbetande musklerna.

Hjärtat pumpar snabbare för att transportera blod med syre och näring till musklerna så de får ”bensin” till sitt arbete. När ämnesomsättningen i musklerna ökar produceras även värme.

Ökad ”stötdämpning” i lederna: Senor och ligament värms och musklerna blir mer elastiska. Rörligheten ökar och risken för skador blir mindre.

När du rör på lederna börjar ledernas skyddande brosk att suga upp ledvätska och blir tjockare. Det gör leden bättre rustad för större belastning och friktionen minskar.

Bättre koordinationsförmåga: Hjärnan, nervsystemet och muskler kopplas ihop i ett fungerande samspel där musklerna lyder signalerna från hjärnan.

Minst tio minuter! Det tar minst tio minuter innan musklernas och ledernas strukturer är redo för stora belastningar. Engagera stora och många muskelgrupper. Tänk på att särskilt värma upp de muskler du tänker belasta hårt under träningspasset.

Lugn start ger mindre mjölksyra Börja lätt – öka tempo och belastning gradvis!  Om du ökar belastning och tempo för hastigt under uppvärmningen kan det hända att hjärtat inte hinner pumpa tillräckligt med syrerikt blod till muskelns energiomsättning. Då bildas mjölksyra.

Mycket mjölksyra i musklerna under uppvärmningen kan göra att hela träningspasset blir onödigt jobbigt.

Källa: Friskis & Svettis utbildningsbok

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Motion och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.