Bålträna med boll

Bålstabilitet - fakta och övningar med balansbollBollträning är funktionell. Det betyder att den tränar rörelser som du har nytta av i ditt vardagsliv, när du lyfter, bär, drar, skjuter på…

Eftersom bollen är instabil tränar den din balans, koordination, rörlighet och stabilitet. Du lär dig att röra dig rätt.

Bålens muskler (muskelkorsetten) ligger nära skelettet och aktiveras vid låg belastning. Muskelkorsetten kontrollerar och skapar grunden för alla dina rörelser. Dessa muskler arbetar hela tiden och det är därför en fördel om de är uthålliga. Du kommer inte åt dessa djupa rygg- och magmuskler när du tränar i traditionella styrketräningsmaskiner.

Svaga bålmuskler kan ge dåliga rörelsemönster och ökar risken för skador i axlar och ländrygg.

Forskning har visat att de muskler som stöder ländryggen är samma muskler som slutar att arbeta effektivt när du får ont i ryggen. Dessa muskler är alltså mycket viktiga för att kontrollera bålens och extremiteternas (armar och ben) rörelser och begränsa påfrestningarna på ryggraden.

Bålmuskulaturen är lika viktig för överkroppen. Om det inte finns en stabil bas för armarna att arbeta utifrån kommer du att belasta fel muskler och öka risken för besvär i skuldror och nacke.

Balansträning bra för äldre människor. Balansförmågan sjunker med åren. Därför är bollen ett utmärkt sätt att hålla förmågan vid liv när du blir äldre.

Bollträning ger dig:

    • Starkare rygg och plattare mage
    • God hållning
    • Bättre balans och koordination
    • Uthålliga muskler
    • Mindre risk för skador
    • Funktionell träning för vardagslivets påfrestningar
Källa: Bålstabilitet – fakta och övningar med balansboll, Joanne Elphingston och Paul Pook

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.