Fint blomtryck av färska violer

Såg ett litet videoklipp på Facebook där man gjorde fina kort av färska blommor. Land – Banka fram ett fint blommönster.

När jag hittade söta styvmorsvioler på gårdagens promenad blev jag sugen på att testa.

Jag tog fram några gamla akvarellpapper, en skärbräda, en hammare och en plastpåse. La ut blommorna och bankade på.

Sedan var det bara att försiktigt peta bort den krossade växtligheten från pappret med en vass kniv. Kul idé, och så enkelt.

Provade även med smörblommor, gökärt och en ros, men de blev inte lika fina. Tunna, mörka blommor verkar bli bäst.

 

 

 

Publicerat i Natur & väder, Pyssel | Märkt , , , , , | Lämna en kommentar

Nu har jag äntligen doppat mig

Nu har jag badat! Det blåste som bara den, men det var gott i vattnet. Kändes som 20 grader.

Försökte ligga och sola lite på den varma klippan, men började frysa efter en kvart. Så jag tågade till mor istället. Det blev fika på balkongen, där blåste det inte ett dugg. Så nu är jag ganska röd i ansiktet av solen.

När jag gick hemåt snavade över ett redigt snår med stora, solmogna smultron. Plocka massor och hystade i mig på stående fot.

Väl hemma tog jag hand om dagens skörd: kungsmynta (oregano), vresrosor, och späda skott av kärleksört som jag plockat längs Strandpromenaden.

Kärleksörtens blad förvällde jag och smörfräste, och hade till en bit torsk. Hade kungs­mynta i salladen som även kryddades med förra årets kioskvältare: egentillverkad hallonvinäger. Ser att hallonbuskarna dignar av kart. Blir det fin skörd ska jag göra mycket mer vinäger i år.

Nu ligger rosbladen på tork på hatthyllan tillsammans med hallonblad från igår. Det doftar ljuvligt när jag går förbi. Imorgon blir det tåget söderöver. Fem mil, ungefär.

Publicerat i Natur & väder | Märkt , , , , , , , , | 3 kommentarer

En väldigt grön lördag

Att motstå en liten, grön stekpanna (för ett ägg) klarade jag inte. 15 kronor så blev den min. Ursprungligen från Åhléns, men second hand har bättre pris. Jag har redan använt den två gånger idag: lunch och middag.

Fyndade eko-köttfärs med kort datum häromdagen. Det blev tre rejäla portioner med små pannbiffar. De passade alldeles utmärkt att värma i den lilla pannan. Jag kan bli lycklig för väldigt små saker nuförtiden.

Förutom pannan fick jag dessutom med mig två limegröna stearinljus (åtta kronor), en liten, retro sås-snipa (smør­smelt) från Stavangerflint (15 kronor) och en stuvbit i lin för två spänn från loppisbesöket.

Efter cityronda och lunch på balkongen travade jag till skogen. Eftersom 300 gram nässelpulver kostar 135 kronor bestämde jag mig för att gratis är bättre. Även om det innebär lite omak. Jag har ju gott om tid, gummihandskar och sekatör.

Servera med ägghalva.

Vid Tureborgen finns stora stånd med nässla, det visste jag. Tänkte att om de är för upp­vuxna så klipper jag ned och väntar på nya skott. Men jag fick ihop en halv papperskasse, som jag nu har förvällt och packat i små lådor till frysen.

Lite späda hallon­blad att torka till te plockade jag också på hemvägen.

Lite fräst lök, buljong och nässla som mixas slätt blir en god soppa tillsammans med ett kokt ägg. Jag har ätit det efter fastan (hade nässla i frysen sedan tidigare). Jag mår bra i magen av nässlorna, och så är de rika på mineraler och vitaminer, och en massa andra nyttigheter, sägs det (Kurera: Därför ska du äta nässlor). Jag till och med sparar det brunfärgade förvällningsvattnet och dricker som morgondryck.

Publicerat i Natur & väder, Prat om mat, Second hand & shopping | Märkt , , , , , | 4 kommentarer

X-journalistens uppdaterade solstol

För några veckor sedan fyndade jag en stuvbit för 15 kronor. Tyget var tryckt med tidningsartiklar. Sånt ligger förstås varmt om hjärtat på en x-journalist och -redigerare.

Nu gällde det bara att få tag i ett par skum­gummi­bitar. Planen var att sy en sittdyna till min Hillers­torp balkongstol. Även den ett loppis­fynd (100 kronor).

Igår fann jag en urblekt, tredelad sol­stols­dyna i grönt (20 kronor), som jag med visst besvär släpade hem genom stan.

Jag hade tur: tyget räckte precis runt dynan på bredden. Bara att sy ihop. Jag placerade sömmen mitt bak.

Det gröna tyget tog jag bort. Ryggdynan kompletterades med en liten huvudkudde som klipptes till av den tredje delen på dynan. Sömmen upptill kunde jag sy på maskin, men nertill fick jag sy för hand. Jag har inga talanger för broderi och finsömnad, men det blev ändå hyggligt. Eftersom tyget var lite grovt var det lätt att sy ”osynligt”.

Eftersom jag inte kom åt att maskinsy någon söm mellan sitt- och ryggdynan, bestämde jag mig för att använda knapparna för att få det stadigare och fästa tyget mot dynorna.

Knapparna var ju gröna, men färgades snabbt om med en rejäl tuschpenna (som jag hittat ute på en av mina promenader. Miss­tänker att det var någon klottrares 😡 ).

Ett resårband från min gamla pulsmätare – den som spar hon har 😀 – syddes på för att hålla dynan på plats mot ryggstödet. Och även svarta knytband i sidorna i höjd med sitt­dynan så att den ligger stadigt.

Nu har jag provsuttit med en kopp kaffe, och känner mig förbaskat nöjd. Ny sittdyna för 35 kronor och lite svett vid symaskinen. Minimalism, väl?

Publicerat i Pyssel | Märkt , , , , , | 3 kommentarer

Efter studentfest kom fasta

Efter att ha slarvat med bullar på jobbet i förra veckan fortsatte jag av bara farten. På tors­dagens studentfirande gick jag ”all-in”.

Förutom härlig, marinerad fläskfilé med sallad och goda tillbehör satte i mig massor av inte särskilt kolhydratsnåla godsaker: smarriga lax­snittar på surdegsbröd, kokoskakor med lakrits, marsipantårta och annat som jag vanligen inte äter.

Jag får skylla på den allmänna feststämningen och alkohol. Eftermiddagen blev lång med bubbel, rödvin, och fram emot kvällen kom smarrig päronlikör fram ur barskåpet.

Ett redigt kalas (tack för det!), men förödande. När jag kom hem på kvällen hade jag gravid-mage, sjunde månaden. Och den var kvar även dagen efter. När jag vägde mig var siffran drygt fem kilo mer än för en månad sedan. Sanslöst.

Av all alkohol blev jag var seg och håglös i flera dagar. Som dränerad. Så kan vi inte ha det (för att citera politikernas senaste modefras).

Jag hade tänkt att ta en fastekur på minst fem dagar innan jag börjar jobba heltid efter midsommar. Nu var det läge!

Igår, på tredje fastedagen släpade jag mig till gymmet efter flera dagar på sofflocket. Kände mig lite darrig i benen när jag promenerade iväg. Så jag hade inte stora förhopp­ningar på prestation. På önskelistan stod lite löp-inter­valler på rullbandet, men jag kunde tänka mig ett lojt roddpass om orken skulle tryta. Bara för att göra någonting.

Redan under uppvärmningen (15 minuter) började jag svettas ymnigt. Det var trögt att få upp pulsen, och jag började flåsa redan på låg nivå. Det bådade inte gott. Men jag drog på lite löpvänlig musik i spelaren och började småjogga i alla fall.

Men mot förmodan: efter tio minuter kändes det redan bättre, och jag vågade mig på att köra pulshöjande intervaller. Kroppen svarade! Efter 20 minuter av intervaller med bra puls var jag som återuppstånden från de döda. Mirakel!

Tredje dagen av fasta kan nämligen vara jobbig. Då börjar sockret i musklerna ta slut, och kroppen tvingas till högre grad av fettförbränning. En process som kräver mycket syre, och är mödosam för kroppen. Men det märkte jag inte något större av. Kanske det fanns lite marsipantårta kvar i systemet? Eller så är min kropp helt enkelt van vid fettförbränning, efter all periodisk fasta som jag ägnat mig åt.

Det blev till och med lite styrkeövningar, innan jag promenerade hem och festade på lite hemkokt benbuljong.

Idag är det fjärde dagen med te, buljong och vatten. Vågen visar minus 3,7 kilo. Imorse ringde de från mitt ena vikarieställe och undrade om jag kunde jobba. Jag fick på min lott att gå med deltagarna till gymmet. Så idag tog jag det loja roddpasset. Inga som helst problem med orken. Jag är lyrisk.

Alla inlägg om fasta

Publicerat i Motion, Vikt & hälsa | Märkt , , , , , , , | 3 kommentarer

Två veckors test av kolhydrat-intolerans

MaffetoneJag har använt Phil Maffetones lågintensiva metod för att förbättra min kondition efter en period av stressutmattning. Metoden innebär att träna på lämplig intensitet för att utveckla sitt fettförbrännande system, förbättra hälsan och fungera bättre.

Maffetone är läkare, idrotts­fysiolog och motståndare till mottot no pain, no gain. Att träna för hårt och för mycket gör bara att man blir sjuk eller skadar sig, menar han. Majoriteten av träningen bör ha låg intensitet för att hålla kroppen frisk, bygga upp det aeroba systemet och förbättra fettförbränningen.

Det här sättet att lägga upp träningen blev välgörande för mig: Olssons universum – Den magiska motions-metoden.

Kolhydratintolerans

Men Maffetone-metoden har tre delar, där de övriga är stresshantering och kost. När det gäller kost handlar det om att hitta sitt optimala kolhydratintag och förbättra balansen mellan goda fetter.

Maffetone menar att många människor i det tysta lider av intolerans mot kolhydrater. Tidiga symtom kan vara diffus trötthet, koncentrations­problem och uppblåst mage, som med tiden kan utveckla sig till allvarliga sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlsjukdom.

Maffetone-metodens Two week-test ger en fingervisning om hur väl man tål kolhydrater.

Two week-test

Tvåveckors-testet innebär att avstå söta och stärkelserika kolhydrater för att se hur kroppen reagerar. Det innebär att undvika socker, bröd, pasta, flingor, majs, potatis och bönor. Ingen mjölk eller yoghurt, ingen frukt, fruktjuice, läsk, energikakor. Även undvika vegetabiliska oljor som solros-, raps- och majsolja.

Istället ska menyn bestå av grönsaker (utom potatis och majs), ägg, nötter och frön, rent kött (inga charkuterier) och fisk, smör, kokosolja, fet ost, vispgrädde.

Testet begränsar inte intaget av kalorier eller fett: man äter när man är hungrig tills man känner sig mätt. Däremot är det viktigt att äta frukost inom en timme efter uppvaknandet.

Före testet listar man sina symtom och hur man mår, och väger sig, för att efteråt kunna utvärdera om man upplevt några förändringar av den kolhydratreducerade kosten.

Så gick tvåveckors-testet

Jag försöker hålla mig till en kolhydratreducerad mathållning till vardags, men är inte superstrikt LCHF-are. Jag kan ta mig en räkmacka på grovt fullkornsbröd efter en lyckad träning, eller unna mig en godbit till kaffet vid sociala sammankomster, till exempel.

Men när jag flyttade hem igen efter stam­renoverin­gen av min bostad fick jag ett bra tillfälle att göra testet. Jag har länge tänkt göra det, och det passade bra när skafferi och kylskåp var tomma. Bara fylla upp med ”tillåten mat”.

Jag mådde verkligen bra av den här mathållningen. Upplevde inget sug efter mat, utan vanlig hunger när jag inte ätit på ett tag. Magen blev plattare och jag upplevde mindre svullnad i kroppen.

Vanligtvis har jag stora problem med att somna: en följd av den stressiga period som ledde till att jag blev sjuk. Den här strikta dieten gjorde det ännu svårare, eftersom jag blev piggare. Men jag kände mig inte trött om dagarna, och hade inga problem att träna.

Maffetone beskriver att den som inte känner några förbättringar i sitt mående efter två veckor har förmodligen inga problem med nivån av sitt kolhydratintag. Medan den som är mycket intolerant mot kolhydrater kommer att känna sig dramatiskt bättre efter två veckor. Det gäller särskilt de som tappar rejält i vikt.

Jag gick inte ned ett endaste gram i vikt, men kände mig ändå lite mer energisk och pigg. Jag fortsatte med kosten några veckor till och mådde utmärkt.

Att undvika bröd och annat med vitt mjöl gör verkligen skillnad, känner jag. Mitt senaste timvikariat innebär att vara med och sköta ett kafé. Där bakas tekakor, bullar och allsköns kakor. Häromdagen bestämde jag mig för att smaka, som en engångsföreteelse. Åt ett par bullar och ett par bortskurna kanter på en mjuk kaka. Huga!

För det första triggade sockret ett dåligt matbeteende, som förföljde mig i flera dagar. Jag blev också svullen i kropp och mage, kände mig trött och låg. Var det mjölet, tro? Det var faktiskt ganska intressant att ta ett sådant ”återfall” för att kunna jämföra skillnaden i välbefinnande. Nu blir det definitivt bullfritt i framtiden.

Optimal kolhydratnivå

Enligt Maffetone ska man efter testet prova sig fram hur många kolhydrater kroppen kan tolerera utan att man återfår sina besvär. Detta görs genom att stegvis tillsätta kol­hydrater. Fast det ska inte vara de ”värstingar” i den omfattning som jag gav mig på!

Det bästa sättet att prova är i följande ordning (bara en portion av ett livsmedel per dag, alltså inte både bönor och frukt om bönor verkar fungera):

  1. Bönor
  2. Lågglykemiska frukter (bär, grapefrukt, plommon)
  3. Medium-glykemiska frukter (äpple, apelsin, päron, jordgubbar)
  4. Glutenfria korn (fullkornshavre, brunt ris)
  5. Spannmål med gluten, om du inte är intolerant
  6. En tesked honung med kaffe eller te

Stress

Nu återstår den tredje delen i metoden, som handlar om stresshantering: att bedöma sina fysiska, biokemiska och mentala känslomässiga stressorer och lära sig att hantera dem. Det där med sömnen vet jag verkligen inte hur jag ska få någon ordning på.

Läs mer: Dr Maffetones hemsida

Publicerat i Vikt & hälsa | Märkt , , , , , , , | 2 kommentarer

Ett firande i min smak

I brist på flagga att vifta med blev det inget större firande av nationaldagen. Men en sväng till blomsterbutiken med en god vän, och sedan lunch i solen på Laxbutikens veranda. Sveriges inofficiella nationalfågel koltrasten stod för skönsång i det fria, medan den gamla tyst mumsade på delikatesserna: laxrom, laxbakelser och -röror, gravad lax med gröna alger, ost och knäcke.

Publicerat i Prat om mat, Uddevalla | Märkt , , , | 5 kommentarer