Äntligen fredagsfys!

gustafsbergArmen börjar läka ihop rätt bra. Har full rörlighet men kan fortfarande inte lyfta tungt. Är så sugen på att få komma igång med någon sorts träning. Fick ett brev från sjukhuset där de meddelar att jag kommer att erbjudas en undersökning för att utreda om jag är begynnande benskör. Tydligen är benbrott i åldrar över 50 en varningssignal.

joggSå nu har jag gett mig fasen på att jag ska täta till skelettet med belastning. Någon medicin tänker jag inte äta.

Trots morgonens kyla värmde solen gott. Efter en sväng på stan på förmiddagen drog jag ut på vårens första gå-jogg-tur. Mina springskor är lätt bedagade, men uppdaterade med Scholls iläggssulor med extra stötdämpning i våras när de hade kampanjpris hos Apotea.

Stannade på en rastplats och gjorde mesiga armhävningar mot bordet. Jag måste ju börja i någon ände med att belasta… Verkligen härligt att få komma ut!

utegym

Publicerat i Motion, Natur & väder | Märkt , , , , | Lämna en kommentar

Mycket energi i en läskburk – så återvinn!

red bullSnön försvann och skräpet ligger kvar. Jag koncentrerar mig på att plocka aluminiumburkar, petflaskor och snusburkar längs mina promenadvägar. Sånt som kan återvinnas och göra nytta istället.

Att framställa ett ton aluminium kräver 10 000 kWh fossilbränsle och nära 20 000 kWh elkraft. Att använda återvunnen aluminium sparar 95 procent energi, jämfört med att framställa den av råvaran bauxit.

Och aluminium går att återvinna hur många gånger som helst. En återvunnen läskburk kan bli en ny burk, utan att man behöver tillsätta nytt material.

På Lidls återvinningsstation såg jag följande skyltar från Returpack/Pantamera, som motiverar mig att fortsätta samla:

pantfakta-2

På gårdagens promenad blev det cirka 25 burkar till papperskorgen. Förutom en del plast, och två fälgskydd. Så här års ligger det dessutom kvar en massa plastpåsar i vägkanter och buskage, så jag behöver inte ens ta med egen påse att samla i.

pantfakta

Publicerat i Miljö | Märkt , , , , , , , | 2 kommentarer

Fem dagars fasta gjorde gott

citronFörutom lågkolhydratkost har fasta blivit en del av min hälsorutin. För det mesta blir det den korta varianten, 16:8. Det vill säga jag skippar frukosten och äter första målet efter elva på förmiddagen, eller ännu senare. Men de två senaste åren har jag unnat mig lite längre fasta några gånger om året.

• Kostdoktorn | Korta fasteperioder
• Kostdoktorn | Långa fasteperioder – 24 timmar eller längre

Som sjukskriven med en skadad arm, och begränsad förmåga att träna kändes det naturligt att ta en fastekur. Inte minst för att inte bli sittande i soffan och tröstäta. Jag hade tänkt att fasta sju dagar, men var beredd att bryta tidigare om kroppen skulle säga ifrån. För två år sedan fastade jag tio dagar utan några som helst problem.

• Olssons universum | Nu är fastan över

Men det var innan jag hade gått ned mig i stressträsket. Förra sommaren mådde jag inte alls lika bra under tiden: kände mig svag och orkeslös, fick hjärtklappning när jag ansträngde mig. Därför var jag osäker på hur kroppen skulle reagera nu.

clipper detoxDet blev fem dagar, plus två dagar där jag tog lite grönsaker i buljongen på kvällen. Lite trög och långsam i uppförsbackar, men jag har ändå kunnat promenera som vanligt. En antydan till huvudvärk botade jag med lite extra salt i buljongen. Och märkligast av allt: ingen som helst kaffeabstinens!

Att avstå mat några dagar ger ingen större effekt på vågen. Mitt mål med fasta är att stimulera fettförbränning och cellreparation för långsiktig hälsa.

• Olssons universum | Fördelar med att fasta
• Olssons universum | Fasta sätter fart på autofagi
3-dagars-fasta
• Olssons universum | Fasta kan förebygga cancer?

Jag har övergett de färdiga fastepaketen med fruktjuicer som bara innehåller en massa fruktos (kolhydrat), som motverkar fettförbränning. Istället har jag druckit vatten, te, surkålsjuice och buljong. Tyvärr hade jag inte möjlighet att koka egen benbuljong den här gången.

• Olssons universum | Benbuljong välgörande för mage, leder och sömn

  • biotta-surkalMorgonen startade med en halv färskpressad citron i ett glas vatten, grönt te med riven färsk ingefära. Till det tog jag en matsked olivolja för att mota bort hungerkänslor och sug.
  • Under dagen drack jag te: svart, rooibos, ört.
  • Till lunch ett halvt glas surkålsjuice blandat med lika mycket vatten.
  • Till kvällen het buljong med färskpressad vitlök.

Nu tänker jag fortsätta med att skippa frukosten, och i möjligaste mån köra 5:2 de närmaste veckorna. Det vill säga två separata fastedagar per vecka. Jag har inte vägt mig, men upplever att magen putar lite mindre, känner mig piggare och mindre stel i lederna.

fungEnligt faste-gurun Jason Fung är fasta effektivt för att behålla ämnesomsättningen på en hög nivå, till skillnad från att köra diet och dra ned på kalorierna. Lågkalorikost gör att kroppens ämnesomsättning anpassar sig till den nya lägre nivån och stannar där även efter att man slutat äta sin lågkaloridiet. Det blir med andra ord ännu lättare att lägga på sig efter bantningskuren.

• Kostdoktorn | Därför är fasta mer effektivt än kaloriräknande

Publicerat i Vikt & hälsa | Märkt , , , , , | 5 kommentarer

Ett säkert vårtecken

dimma-mot-bron

skrap-2017-02-15Sop-Stina har kommit i gång – ett vårtecken så säkert som något! Fyra kassar blandad bråte i slänten mellan Göteborgsvägen och bangolfen samlade jag ihop på en liten stund – till ackompanjemang av småfåglars intensiva kvitter.

Idag var det fyra minusgrader, rimfrost och strålande sol. En härlig morgon att lalla omkring utomhus.

Jadå, jag tog det väldigt försiktigt så att jag inte skulle ramla. Riset slet i kläderna som i en Sagan om ringen-skog. Men jag klarade mig helskinnad. Åtta kronor i pant.

Publicerat i Miljö, Natur & väder | Märkt , , | Lämna en kommentar

Vänliga veckan började bra

Krispiga minusgrader och klarblå himmel. En pliktrunda till Gustafsberg och via Strandpromenaden till city fick det bli. Vid Skeppsviken träffade jag gamla bekanta som också njöt av solen. Ett glatt återseende!

skeppsviken-2017-02-08

En damaffär lockade med 20 procents rabatt på bh, vilket var precis i rätt ögonblick. Den jag hade på mig skaver (bygel-bh). Tyvärr hittade jag ingen i min vanliga storlek, som är rätt udda (75DD, så nu vet ni det). Men det trevliga biträdet var på alerten och erbjöd hjälp. Så jag gick därifrån med en marinblå sak i storlek 75E.

ettskrapomdagenPå Willys hittade jag en stor kartong med ”skivspill” till rabatterat pris (kort datum). Några felskurna kotletter och fläskkarré med ben. Jag skar köttet i strimlor och stekte till kål, gröna bönor, sesamfrö, soja och ingefära. Riktigt gott efter fem dagars fasta plus två med bara lite grönsaker. Benen står på spisen och kokar till buljong.

Det är vänliga veckan, och den har börjat bra. Till och med skräpet längs promenadvägen var lite gladare idag.

Publicerat i Natur & väder, Prat om mat, Second hand & shopping | Märkt , , | 5 kommentarer

Photo challenge: Litterpicking

WordPress Photo Challenge ♦ This week, capture a shadow.

Publicerat i Uddevalla, Weekly Photo Challenge | Märkt , , , , | 3 kommentarer

Ätbeteende handlar om känslor

overviktPå biblioteket hittade jag en intressant bok om att förändra sitt ätbeteende. Den beskriver ett program som provats vetenskapligt och visat sig fungera både för viktnedgång och att minska känslomässigt ätande och stress.

Jag har ingen större övervikt, men en tendens till så kallat kompensatoriskt ätbeteende (se nedan). Jag kan tappa kontrollen över mitt ätande när jag är stressad, deppig eller uttråkad. Maten fungerar som plåster i ögonblicket. Men efteråt ångrar jag mig alltid.

I boken beskrivs att ätbeteendet är starkt påverkat av känslor. Övervikt och överätande handlar oftast inte om vad man äter, utan varför. Det kan vara symtom på stress, oro, och fetmaandra negativa känslor i vardagen som man dövar med att äta.

Därför gäller det att bli medveten om orsakerna till varför man äter fel: lära sig att se sambandet mellan sina tankemönster, förhållningssätt, känslor och ätbeteende.

Programmet löper över 13 veckor, där man betar av ett kapitel i veckan. Det kan följas både enskilt och i grupp. Till boken finns en handledning för den som vill leda en grupp. >

Kompensatoriskt ätbeteende

Kompensatoriskt ätbeteende handlar om att kompensera negativa känslor: irritation, besvikelse, oro/ångest, ledsnad och så vidare, med att stoppa något gott eller för mycket i munnen, i stället för att göra något åt orsakerna till de negativa känslorna.

Utlösande orsaker till känsloätande kan vara: 

  • Negativa känslor, som till exempel irritation, ångest besvikelse, missmod, tristess,  hopplöshet.
  • Bakomliggande orsaker: händelse som tolkas som negativ av personen, och utlöser negativa känslor.
Exempel på kompensatoriskt ätbeteende:  Kompensatoriskt ätbeteende, personexemplet Annika. Ur handboken Kognitiv behandling vid övervikt och fetma av Lisbeth Stahre.

Fem nyckelfrågor som verktyg

Lektion 1 har nyckelfrågorna som tema. Det är de tre första (av fem) som är utgångspunkt biotta-surkalför veckans hemuppgift, att dagligen fundera över:

  1. Vad har hänt under dagen?
  2. Beskriv händelser/situationer hemma och på jobbet som engagerat eller påverkat dig på olika sätt.
    1. Hur har du tänkt kring händelserna?
    2. Vilka känslor fick du av händelserna?
  3. Hur tror du att händelserna har påverkat ditt ätbeteende under dagen?

Eftersom jag fastar denna veckan funkar det inte att göra kartläggningen just nu. Men nästa vecka ska jag börja ”bokföra”.


Referenser
Stahre, L. (2014). Kognitiv behandling vid övervikt och fetma. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur. https://www.studentlitteratur.se/#9789144083971/Kognitiv+behandling+vid+övervikt+och+fetma
Stahre, L. (2014). Övervikt handlar om känslor: handbok för dig som eftersträvar bestående viktnedgång. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur. https://www.studentlitteratur.se/#9789144083988/Övervikt+handlar+om+känslor
Publicerat i Lästips, Vikt & hälsa | Märkt , , , , , , , , , | Lämna en kommentar